Maschinenfabrik Kappel A.G.

A Kappel gépgyárat 1860-ban alapította Fürchtegott  Moritz Albert Voigt Kändlerben. Gépszerelőként megjárta Svájcot, ahol a megismerkedetthetett a modern hímzőgépekkel. Apja halála után mérnök lett Chemnitzben, majd 1857-ben vissza utazott a svájci St. Gallenbe, ahol komoly tárgyalásokat követően sikerült kiharcolnia, hogy megvásárolhasson két gépet, amit aztán vonattal szállítottak Plauenbe, ahol a Schnorr & Steinhäuser cégnél telepítették le őket. Ez azért fontos, mert ekkor jelent meg az ipari szintű hímzés, ami gyorsan kiszorította a hagyományos kézit. Ezen a vonalon a következő lépése a gépek hatékonyabbá tétele volt. 1860-ban kapta meg az első fejlesztői szabadalmat a svájci gépekhez, amit 1870-ig további 18 követett. 

1867-be Kändlerből a létesítményt áthelyezték Chemnitz-Kappalbe, majd 1870-ben átnevezték Szász hímzőgépgyárra. 1872-ben pedig részvénytársaság lett. 1886-ban megtervezte az első német tüll gépet, ami megszüntette az angol tüll monopóliumot. Voigt 1888-ig vezette a céget ekkor már 1500 alkalmazottja volt. Itt álljunk meg egy pillantra és gondoljunk bele mit sikerült elérnie Voigtnak 30 év alatt... 
az észak-franciaországi Caudryban található Kappel tüllgépek

 1914-ben a (főként) famegmunkáló-  textilipari- és a szerszámgépek gyártása mellett elkezdődött az írógépek vonala is, melyek Otto Rösler és Bernhard Dost terveztek. Ezt az irodai gépet 1921-ben, 1937-ben, majd 1939-ben tovább fejlesztették .


Kappel Modell 1 (1917) Reinhold Schubert gyüjteménye

 1930-ban a Diamant gyártói és forgalmazói jogait vásárolta meg ezzel útiírógépet kínálva veőinek. 1932-ben megjelent a "Klein Kappel", majd ezt követően a "Kappel-fips", a "Kappel-privat", és a Kappel VA". Ezek mind az Olympia-Werke Erfurt módosított termékei voltak.

Klein Kappel (1931) Reinhold Schubert gyüjteménye


A két világháború alatt természetesen fegyvereket is gyártottak, azonban a második után a Kappel gépgyár többnyire megsemmisült. A berendezések egy részét a Szovjetunió jóvátételeként szétszerelték és elszállították, majd 1946-ban államosították.

 Ebben az időszakban egy ideig kis ipari szinten csere alkatrészeket gyártottak illetve szervíztevékenységet folytattak.

A gyűjteményemben jelenleg 2 db Kappel VA található, melyek a következő bejegyzésekben fognak szerepet kapni.

A forrás anyag a következő weboldalakról származik:

Megjegyzések