Olivetti Lettera 32 - 1964 #2058173

 

2020 decemberében sikerült hozzá jutnom egy online aukciós házon keresztül.  Ft+benzin volt az ára. Ezt megelőzőleg került szóba egy másik Lettera 32 bér-javítása, aminek a sortovábbító mechanizmusa sérült egy betonnal való csók után. Amennyiben az állapota rossz, gyorsan eladott alkatrész formájában megtérül a látatlan vásárlás, ha az állapota jó akkor pedig egyértelműen örülünk a kedvező árnak, no meg kíváncsi is voltam a híres L32-re. Ezért zakatoltam el érte Forráskútra. A takarítást követően maradt még elhárítandó hiba, ugyanis a kiváltó szerkezet környékéről valami zaj üti fel a fejét. Ez egyelőre funkcionális hibát nem okoz, azonban ez talán elég ok lesz arra, hogy alkatrész bánya legyen belőle a jövőben, bár ezt az opciót azért szeretném elkerülni.

Első jellegzetessége a becsukható sortovábbító kar.

Megemlítendő továbbá a szalagorsó rögzítése is. Erre más módszereket is alkalmaztak a későbbiekben. Használat szempontjából talán kényelmesebb a szalag csere, azonban ha kefével takarítjuk a betűfejeket, rettenetesen útban van a tengelye.

A papírtámaszért pedig meglehet őrülni.


Ezt a gépet Ivreában készítették és a sorozatszáma alapján az első éves. Ivreán kívül készültek még Spanyolországban, Skóciában, Jugoszláviában, Mexikóban és Kanadában is. Ezen felül egy szegedi üzlet matricája található rajta, egyszer majd felkeresem az épületet kíváncsiságból. 
update 21.07.24. : Az épület a mai napig megvan egy remek helyen a belvárosban, azonban az ajtókat zárva találtam. 

Remekül felszerelt masina, mindenféle hasznos funkcióval ellátták, emellett a dizájnja is maximálisan kielégítette a kor igényeit. A Lettera 22 teljes mértékű szerkezeti és megjelenési modernizálása volt a cél, ami sikerült is. Ennek köszönhetően vált közkedveltté elsősorban a diákok és az újságírók körében. Kelendő volt. Ebből fakadólag rengeteget gyártottak belőle. 

Néhány dolog miatt azért bosszankodhatunk. Az alját védő burkolat rögzítését valami embertelenül hülye megoldással sikerült kitalálni. A következő bevetés előtt készíteni fogok hozzá valami villa szerű szerszámot, ugyanis a kifúrt milis lemezt egy csapra húzott gumidugón keresztül kell lefejteni. Ezt egy csavarhúzóval/fogóval meglehet oldani, azonban a lemez óhatatlanul deformálódik a művelet következtében. Ezen felül a gumihenger alatti papírvezető lemez közepén egy rugót kell ki, illetve be akasztanunk a szereléskor. Erre nem tudom milyen praktikát találtak ki a szervízelés során mivel kétlem, hogy fél órákat bénáztak volna vele, ahogyan én is tettem.

A végére egy égbekiáltó kókányolás egy darabjaira tört lábra. Kerékpár fékpofából készítettem újat. Nem egy múzeális darab, így ez is megteszi...

Íme kopaszon:


Megjegyzések