Consul 221.1 - 1968 #8 221 123148

 

A 203 típusú irodai írógép kistestvére a 221. Ezeket egy időben gyártották Csehszlovákiában. A Brno-i gyár termékeit előbb Zeta, később pedig Consul márkanévvel látták el. A '30-as években Remington licenc alapján gyártottak. Ez a gép Zeta logóval "ékeskedik", amit igen trehány módon ragasztottak fel. A neten kutatva három variációt fedezek fel. A fentebb látható Zeta matricásat, előlapi Consul feliratosat, illetve olyat ami teljesen kopasz.


A feliratos verzió rengeteget dob a megjelenésen pláne, ha a világoskék és szürke színkombinációban van. Az én kis szürke Zeta matricás gépem szépen megbújik az ötödik emeleti panel lakás ablaka alatt arra várva, hogy a munkásosztály egy tagja hazaérjen és püfölje.


Véleményem szerint a Consulok megjelenésével olykor-olykor mellé lőttek a tervezők. Mind formavilágban (pl. 1518, 203) és mind szín kombinációban (pl. 231.3 barna) . Azonban használat és szerelés szempontjából az egyik kedvenc gyártómmá vált. A 221.1 mellett van még 3-4 típusom ami Consul és mindet imádom. Nem hiába, hisz Európában ők használtak először kosár eltolást táskaírógépeken  és  modelleik minősége is folyamatosan javult.


A képen jelzett kar a papírlazításra szolgál. Jelenleg kioldott állapotban van. Ekkor a felső papírszorító rúd is eltávolodik a hengertől, jópofa és hasznos kombináció.


Állítható papírtámasz, aminek hosszát kétszeresére nyújthatjuk. Vannak fix mérettel szerelt írógépek a piacon, amikből mindig is hiányoltam ezt a lehetőséget.


A baloldali a színváltó, a jobb oldali pedig a tabulátor beállítását kezeli. Mind a kettő két állású. Pofon egyszerű, bár ergonómiai szempontból elbírt volna egy kicsit nagyobb kapaszkodót.


Margószerkezetét a szakirodalom rugós autómata néven közli. Angolul kicsit fabtázia dúsabb. Ők "magic margin" néven ismerik. Jópofa megoldás, amivel először egy IGV Hermes 3000-nél találkoztam. Sornyitáskor a kocsit a kívánt pozícióba toljuk, majd a jobb oldali gombot megnyomva kattan a mechanizmus és már készen is vagyunk. Amennyiben a sornyitást balra szeretnénk tolni, a gombot folyamatosan nyomva tartva tudjuk tolni a kocsit. A sorzárással ugyanez a teendőnk, csak a jobboldali gombot használva.

Továbbá ellátták még kocsizárral, aminek működtető karja a gép jobb oldalán középen-alul helyezkedik el, hengerlazítóval, furatos vonalzóval, ami keretezésre szolgál, valamint külön kérésre a gyártó szállítja a karbon szalag használatához szükséges berendezést is, melynek helye minden gépben kialakított.

A géphez kapott dokumentumok:


















Megjegyzések