Olivetti Studio 45 - 1974 #2063249

 

Facebook hirdetésen találtam rá. A képen jó formát mutatott és elég olcsó is volt - nem hagyhattam ki!
Ennek már vagy másfél éve és ha jól emlékszem ez volt az első Olivettim is. Ezen felül érdekelt maga a brand is, így aztán ez megint csak egy plusz indok volt.

Némi szennyeződés összegyűlt a burkolat alatt ám ez funkcióvesztést nem okozott. Egyedüli rendellenessége a kocsi sornyitási pozícióba tolásakor hallható daráló hang volt. Ezt a kapaszkodókerék és a fogasléc okozta, amit egy állítócsavarral ki is küszöböltem.

A gépet a híres Ettore Sottsass tervezte, aki 20 évet dolgozott az Olivettinek és munkáját több, mint 50 termék élvezi. Ő Tervezte pl. az első Olaszországban tervezett és gyártott számítógépet, az Elea 9000-et (1958), a Praxis48-at vagy a Valentine-t. Ezek mellett irodai bútorokat -berendezéseket, számítógépeket és számos írógépet is köszönhetünk neki.
Mechanikailag egyébként némi módosítással ugyan, de egy Lettera 32.

2 szerszám beruházására viszont szükség volt a művelet érdekében.

A hengerforgató rögzítőcsavarjához colos imbuszkulcsra volt szükség, ha jól emlékszem 1/16-os.

 A 5x0,5-ös menetfúró pedig a szegmens emelés beállításához kellett. Mikor már épp az összeszerelés előtt álltam, még burkolat nélkül kipróbáltam a funkciókat és ekkor tűnt fel, hogy a kis és nagybetűk nem egészen vannak egyvonalban. Miután megtaláltam az ütköző csavarokat feltűnt, hogy az egyik hiányzik. Az anyagszükséglet egy 8mm hosszú 5-ös finommenetű hernyócsavar és egy alacsony anya lett volna. A szabvány gyűjteményben végül nem néztem utána az anya paramétereinek, de visszagondolva szerintem ez még annál is alacsonyabb és szűkebb laptávval van ellátva. Minden esetre a körbe telefonáltam a csavarboltokat és aki nem vágta rá azonnal, hogy nincs az is azt mondta, hogy ha tudnak is szerezni akkor meg kell vennem egy dobozzal. A donor gépeim sajnos nem hoztak sikert. Úgy 1 hétbe telt bele mire szembe jött velem egy gyenge reménysugár. Egy kínai láncfűrész karburátorának alapjáratot állító csavarja ezzel a menettel készült. 

A csavarfejet levágtam és belefűrészeltem a "kulcsnyílást". Az anyát is megpróbáltam kireszelni az öntvényből, de egyrészt ocsmány lett, másrészt pedig úgy ítéltem, hogy ez a rossz anyagminőség ilyen hosszon és ilyen kevés falvastagsággal gyenge is lesz. Ekkor rendeltem a menetfúrót és egy normál menetű alacsony anyába belevágtam a finommenetet. Elég kókány megoldás, de annyit tart amennyit kell, viszont a hatlap sarkait így is lekellett reszelnem, hogy elforduljon a vezető tüskétől.


Ezen felül lefestettem az alján egy pár tolólemezt amin felütötte a fejét rozsda. Már itt van a háznál mivel úgy emlékeztem beállítottam a betűmagasságokat, de miközben írtam a karaktermintát kiderült, hogy mégsem. Ezen ma még átesek és a héten megírok pár levelet. Nem mondanám gyűjtői darabnak mivel elég kései modell, de funkcióját tekintve azt hiszem makulátlan. Akik ma még üzemszerűen gépelnek azok biztosan jó hasznát vennék. Jó kis gép!












Megjegyzések