Hebros 1300 F - 198? #250 081 85

 

Egy kis bolgár gép a  Plovdivi Marista írógépgyárból.
1982.-ben jelentek meg a magyar piacon. A névben szereplő "F" jelzi a 10 betűtávközönként működő tabulátort. Az előbb említett funkció nélküli gép egyszerűen az 1300-as modell.
Elektromos testvére a Hebros 300 és az irodai vonal képviselője a 41-51-es típus.

Ez is egy vásári gép és még mindig emlékszem a találkozásunkra. Semmi fantáziát nem láttam benne, de azért lehajoltam hozzá. Szerkezetileg sem tűnt nagy durranásnak és a bolgár felirat után vissza is raktam. Talán még az árát sem kérdeztem meg. 


 Teltek-múltak a hónapok és többször is találkoztam vele. Majd végül jött egy vásár amikor úgy tűnt üres kézzel térek haza és ekkor újra belefutottam. Ismét kézbe vettem. A piaci portól és növényi termésektől eltekintve tiszta volt a gép, de a billentyűk meg sem akartak moccanni. Biztosra véltem, hogy csak a billentyűzár lesz. A feloldó kart kerestem miközben üzletelni próbáltam az eladóval. Egy idős házaspár árulta a gépet. Amolyan lomisoknak tűntek, akik minden hétvégére megpakolják az autót egy kis konyhapénzért. Inkább hobbiból, mint szükségből. A férj nem volt hajlandó engedni az  Ft-ból. Sőt! mitöbb, A  Ft-os ajánlatomat úgy a szívére vette, hogy majd nem elzavart. Így aztán némi keserűséggel váltunk el.
2-3 sort tettünk meg mikor hátulról egy női hangot hallottam. A hölgy kissé lihegve, de mérhetetlen kedvességgel kért elnézést és két kézzel nyújtotta át a gépet, mondván "Ha nem gonodolta meg magát, -ért az öné". Így aztán haza vittem. Ez valamikor 2020 nyarán lehetett.

A történetünk folytatása egy kedves ismerősömnek, P.A.-nak köszönhető. Addig beszélgettünk az írógépekről, hogy talált magának ürügyet egy új gépre és megkért küldjem át az adoptálható darabokat. A Silver Seiko és a Brother variációk fölé emelte a Hebrost, így neki is ugrottam.

 A kocsizárat megtalálva már működnie kellett volna a dolgoknak, azonban azt a néhány betűkart, amit megtudtam mozdítani, az ott maradt ahova éppen toltam. Így mélyebbre kellett ásnom.

Valaki egyszer azt mondta ez egy gyári kenőanyag. Ha az-ha nem, az idő műlásával nem, hogy elvesztette a funkcióját, de károsan is hatott a gép működésére. Szó szerint beragasztotta a billentyűket. Nem túlzok - azt hittem be van kapcsolva a kocsizár.
Darabokban vált le mikor elkezdtem kapargatni és az alkohol, benzin nem fogott rajta. Hígítót a billentyűgombok miatt nem mertem alkalmazni. Komolyabb bontásra volt szükség.



Ha valaki ilyesmire adja a fejét ez talán segítség lehet, innen ismétlődik a sorozat:

 

Ezt követően már használható volt a gép. Néhány billentyű még húzta a lábát. Minden bizonnyal a szegmentet is ki kellene takarítani, de ehhez azonban még meg kellene csinálnom egy hajlítógépet, amivel szerszámot tudok készíteni hozzá. Ez a jövő zenéje.
Viszont azok a billentyűk amik érezhetően akadálymentesen járnak sem túl jók. Úgy értem minőségileg. Azt hiszem ez a gép ennyit tud, messze elmarad korának útigépeitől. Néha látok egy-egy ilyen Hebrost a piacon. Legközelebb kifogom próbálni összehasonlításképpen!

Volt még egy két apró gondja, amikre nem is emlékszem már. Egy bosszantó hiba azért megmaradt. A kocsi nem futott szépen. A fogasléc és a kiváltókerék közötti kapcsolattal volt gond, amit a csapágyak lógására vezettem vissza. Akárhogy állítgattam nem akart javulni. Végül is a probléma a táblázó szerkezetből indult. Pontosan már nem emlékszem, de az a rendszer kuszán állt a billentyűkartól az ütközőig. Talán az is beszorult és valaki nagyon meg erőltette. Vonzó lehetőség egy még kevésbé hozzáértőnek. Nagy, piros gomb!



Nem tudtam kihozni belőle azt amit nyújtania kell egy gépnek. P.A.-nak elküldtem ugyan, de jeleztem neki, hogy nem ajánlom. Sokkal inkább a Seiko-t vagy a Brother-t.
Nagyon várom, hogy találkozzak még a piacon néhány Hebivel. Kíváncsi vagyok csak az én hozzánemértésem miatt ilyen vagy pedig egyszerűen ez ennyit tud?


Ezeken a képeken jól látszik a sortovábbító műveleti és nyugalmi pozíciója.







A kocsizár. Baloldalon a kocsi alatt.


Nem túl sok sortáv lehetőség, de végül is elég.



A műanyag takaró lemez igen nagy felületet lefed. A háttérben látszik egy része.


A szalagorsó műanyag továbbítókerekét nem tudom megszokni...


Végül készítettem egy porvédőt rá laminált papírból. Elég gyermeteg lett, de a következő majd átgondoltabb lesz. 





Megjegyzések