A hordozható Continental-ok ismeretének hiánya már régóta zavart, ezért is ástam bele magam kicsit jobban a Wanderer világába. Magam sem hittem volna, hogy a normál és a Silenta melletti két hordozható gép a kínálatban ennyire le fog kötni. Nem is a gépek! Sokkal inkább a cég története.
|
Johann Baptist Winklhofer (bal) Richard Adolf Jenicke (jobb) |
|
|
|
|
|
|
Richard Adolf Jaenicke (Chemnitz 1858.12.25.-Drezda 1917.10.22.) tanulmányai elvégzése után több gépgyárban is dolgozott az USA és Németország területén is mielőtt megismerkedett volna későbbi üzlettársával Johann Baptist Winklhofer-ral. Jaenicke leginkább fejlesztői munkát végzett cégüknél, míg nem 1897-ben visszavonult az igazgatóságból. Ezt követően haláláig a felügyelőbizottságnál maradt és Drezdában végzett különböző tervezői munkákat. Mi sem bizonyítja jobban, hogy 1898-ban az általa fejlesztett marógép alapján kezdődtek meg a szerszámgépek sorozatgyártása is a Wanderernél. Tiszteletére a Jaenickestrasse állít emléket Chemnitzben.
Winklhofer akit a német irodagépipar úttörőjeként is szoktak emlegetni, Münchenben (1859.06.23.) született és Landsburgban hunyt el (1949.03.28.). Halála után utcának, térnek valamint egy iskolának is névadója lett.
Vállalkozásai megkezdése előtt a Böhm & Wiedemann cégnél kapott állást, ahol egyetemeknek és laboratóriumoknak gyártottak berendezéseket. Mellette pedig rajzot, fizikát és kémiát tanított. Később a Bajor Királyi Főlaboratóriumban és más gépgyárakban dolgozott esztergályosként, ahol a tapasztalatot szerzett a lőszergyártásban is.Winklhofer az 1880-as években saját készítésű kerékpárjaival kimagasló eredményeket ért el velocipéd versenyeken. Erre felfigyelve Ch. N. Schad-tól kérpárszerelői és oktatói állást kapott Münchenben, ami ezekben az években igazán imponáló foglalkozásnak számított. Itt ismerkedett meg Adolf Jaenickével is akivel - főnöke intelmei ellenére- 9 hónappal később közösen nyitották meg saját kerékpárüzletüket Chemnitzben a Poststraße 38/39 (később 75) szám alatt. Kezdetekben angol Rudge kerékpárokat forgalmaztak.
A munkaszervezést illetően Jaenicke felelt a javítási részlegért, Winklhofer pedig a könyvelésért és az értékesítésért. 1886-ban már évi 100 kerékpárt gyártanak a biztonságos közlekedés és a fejlődés jegyében az általuk híressé tett "Wanderer" (vándor) márkanév alatt.
1887. április elsején a bérelt ingatlan a benne lévő eszközökkel együtt leégett és ideiglenesen ugyan, de április 17.-én már a Hartmannstrasse 11. szám alatt működött a cég. A magas bérleti díjak miatt Chemnitz városán kívül keresik a kerékpárgyártásra alkalmas bérleményt, melyet 1895 október elsején foglalnak el az újonnan épült Schönau-i termelőüzemben (Zwickauerstrasse). Itt már szerszámgépek és edzőkemencék gyártásával is foglalkoznak 375 alkalmazottal és 120 géppel. Speciális, a megrendelő igényinek megfelelő marógépeket készítenek kiváló minőségben.
A századforduló számos konkurens gyártóval és olcsó amerikai kerékpárokkal köszöntött be. Ez persze csökkenő keresletet idézett elő és erre reagálva a Wanderer-Fahrradwerke AG továbblépett a motorizált járművek szintjére, ezenfelül megveti lábát az irodagépipar területén is.
A Wanderer asztali írógépe, a Continental egy rendkívül átgondolt tervezői munka eredményeként készült el. Főtervezője Carl Julius Mohns, (Ideal B), társa pedig Max Pfau (Groma) volt. Munkájuk célja egy korszerű, minden igényt kielégítő gép kifejlesztése, ami a leütés pillanatában azonnal látható nyomatot ad a felhasználónak, könnyedén karbantartható, gyártási szempontból gazdaságosan termelhető és megbízható eszközként funkcinál tulajdonosának. Winklhofer csúcsminőséget akart kínálni vásárlóinak és működőképes terveket követelt tervezőitől, amiket nem kell éveken keresztül finomítani.
Ez sikerült is! 1904-ben 34 db-ot adtak el belőlük. A következő évben 680-at, 1907-ben pedig több, mint 4000-et. 1905-ben már külön műszakokat kellett beütemezni az igények kielégítésére. A 60 szabadalommal védett szerkezet abszolút vezetővé teszi a Wanderert Európában és 1911-ben elnyerik a nagydíjat a Brüsszeli Világkiállításon is. A világ összes elterjedt nyelvén értékesítik gépeiket és közel 40 éven keresztül minimális változtatással gyártottak le 1 900 000 db.-ot.
1898-tól szerszámgépeket, 1902-től motorkerékpárokat, 1903-tól írógépeket, 1911-től autókat, 1916-tól számológépeket, valamint 1922-től görgősláncokat is készítenek. A kezdeti 50m²-ről a cég 25 000m²-re bővül, a két alapító tag mögé 1500 alkalmazott és mintegy 700 gép kerül.
Ez az a pont az, ami engem csodálattal tölt el. Igyekeztem pontosan utánanézni és összevetni egymással minden adatot amit itt leírok, ennek ellenére természetesen lehetnek tévedések. Viszont ha csak nagyságrendileg stimmelnek is a számok, az hogy 25-30 év alatt sikerüljön valakinek egy ilyen iparmágnássá kinőnie magát, az úgy gondolom, egy csodálatra méltó és emberfeletti teljesítmény. Felismerni a piac változását, a megfelelő embereket beengedni a belső körökbe és meglépni azokat az kockázatos lépéseket amiket megkövetel a fejlődés, az egy olyan dolog amire születni kell. És ritkán születnek ilyen emberek! No, de vissza a történelemhez:
Az első világháború idején a münchen-i Forstenrieder strasse-n az egykori Kehrer&Söhne bútorgyárban lőszereket készítenek. A császári hadsereg gépjárműveinek csaknem felét a Wanderer gyár szállítja ezzel szemben az írógépeladások csökkennek és megjelenik a termékek között az összeadó és kivonógép is.
Richard Adolf Jaenicke - cégalapító 1917. Október 22.-én megpihen.
A szerszámgépek eladási rátája kiváló. A Fraasmaschinenmodell D képviselte a konzolmarógépeket egészen az 50-es évekig, ezenfelül új és további fejlesztések történtek nagygépeik terén. Az 1924-ben bevezetett exportgarancia Oroszországgal szemben nagy jelentőségű volt a cég értékesítése szempontjából, különösen a válság sújtotta időkben.
Ezzel párhuzamosan dübörög a gépjármű- és különösen az irodagépgyártás. Az 1917-ben megszerzett Siegmar-i ingatlan fokozatosan épül és a 20-as évek végére számos gyártás átkerül ide.
1920-ban Winklhofer két fia is csatalkozik az üzlethez Joh. Winklhofer & Söhne (JWIS) majd két évvel később megkezdődik a görgősláncok gyártása melynek ága a mai napig működik.
A nagy gazdasági világválság idején (1929-1933) a vállalat gépjármű ágazata gyökeresen megváltozott. A Wanderer részvételével megalakult az Auto Union. A legendás négy karika, ami az Audi, a DKW, a Horch és a Wanderer fúzióját jelkpézi. A motorkerékpár részleg az NSU és a cseh Janacek fegyvergyár kezébe kerül ezzel pedig megszületik a JAWA (JAnacek+WAnderer).
A válság hatására új, olcsó kerékpár modelleket kínált a Wanderer, ami az üzletág növekedését idézte elő. Ezzel szemben nemzetközi szinten is csökkenést mutat a szerszámgépek és a Continental írógépek iránti érdeklődés, de ettől függetlenül az adott gazdasági helyzetet figyelembe véve a társaság elégedett az eladásokat illetően.
1929-ben az írógépek fejlesztését Alfred Richard Georg Vogt veszi át. Az adott évben már kapható a Klein Continental, mint hordozható modell. A későbbiekben a felszereltségtől függően kapható 34, 35, 50, 340, 350 és 100-as modellszám megjelöléssel. Ezeknek a gépeknek az alapjai azonosak, egyedül a 100-as tűnik különbözőnek, azonban ez csak a burkolata miatt tűnik így. Szerkezetileg azonos a fentebb sorolt modellekkel. A 200-as is kapott "kölcsönalkatrészeket" a Klein-től, de ezt már sokkal inkább kezelhetjük egy másik típusként.
Ide kattintva egy nagyon szép útmutatót találunk a különböző hordozható Continental írógépek azonosítására Otto Koponen-nek hála.
A Klein megjelenése mellett egy zajcsökkentett asztali gép fejlesztése is elindul, ami 8 szabadalommal védve 1932-ben Continental Silenta néven kerül forgalomba. A gép távolról a Remington Noiseless alapjain nyugszik. Annak egy tökéletesített változata. Robosztusabb és egyszerűbb felépítésű, rendeltetése és funkciói pedig azonosak.
1937-ben már kottaírógép és pénztárgépet is kiegészíti kollekciójukat.
A második világháború idején a gyártás ismét átalakul a hadiipar kiszolgálására. A Wanderer
többszörösen kiérdemelte a „nemzetiszocialista mintavállalat” címet. A műszerészet giroszkópok, gyújtótekercsek és géppisztolyok előállítása mellett titkosító eszközökkel is foglalkozik. Ekkor készülnek a legendás Enigma gépek is. A világégés éveiben bizonyos egységek, például a hordozható írógépek gyártása átkerülnek Belgiumba. Ezek a háború okozta nyersanyaghiány miatt egy gyengébb minőséget képviselnek.
A háború során Chemnitz városát 12 légicsapás súlytotta, melyből a 1945 március 5.-ei volt a legvégzetesebb. A szövetségesek közel 800 bombázóval végezték a pusztítást, amiben a lakott területek 41%-a elpusztult. A gyár csodával határos módon szinte sértetlenül vészelte át, azonban ez a cég is állami tulajdonba kerül (Wanderer Betriebe) és Oroszország javára leszerelik a jóvátételi eljárás során. A Wanderer területén az 510 megmaradt gyári alkalmazott 1945 szeptemberében a megszálló hatalom engedélyével lakossági kistermékeket kezd gyártani a megmaradt eszközökkel (pl.: öngyújtók, burgonyahámozók, hajcsavarók, cipővédők, nadrágkapcsok, stb.). 1948-ra már kezdenek rendeződni a dolgok. Az 1356 alkalmazottal 8000 írógépet, 250 számológépet, 98 marógépet és 4800 marószerszámot gyártanak, azonban a következő években a néhai Wanderer részeire bomlik és más-más vállalatokba olvasztják be. A járműgyár, az IFA majd a VEB Barkas-Werke és végül a mai Volkswagen tulajdonába kerül.
A szerszámgép-részleg VEB Wanderer-Fräsmaschinenbau néven folytatja a munkát, majd 1951-ben egy német politikus, a Németországi Kommunista Párt társalapítójának 15 éves évfordulóájra átkeresztelik VEB Fritz-Heckert Werke névre. 1968-ban 21 szerszámgépgyár összevonásával az egykori Wanderer képezi az anyavállalatot. A Heckert gépeket az egész világon WMW márkanév alatt értékesítették, amiből egy, a mi gépparkunkat gazdagítja. Ma a svájcvi Starrag Tornos csoport tagja.
|
Mókás, hogy ezen a gép mellett nőttem fel és csak most fedezem fel, hogy valaki fordítva helyezte fel a logót.
|
A kezdetben Mechanik Büromaschinen Wanderer-Continental VEB továbbra is működik és 1953-ban egyesül a VEB Astra Büromaschinen Werke-vel. A kapcsolat csak néhány évig tart. Az Astra-művek kiválnak és VEB Büromaschinenwerke-Karl-Marx-Stadt területén 1955-től állami utasításra repülőgép-hajtóművekkel foglalkoznak (VEB Industriewerke Karl-Marx Stad). Az írógépek gyártása az erfurti Optimához, a számoló- és könyvelőgépek pedig az egykori Astra fennhatósága alá kerülnek. 1961-ben az NDK repülőgépgyártása megszűnik. Az üzem a továbbiakban az NDK legnagyobb hidraulika alkatrészek gyártója, valamint a járműipar számára készít motorokat. Egy kis része túlélte az újraegyesítést és Sachsenhydraulik GmbH néven működnek, ami később az amerikai Parker-Hannifin-hez került.
Egy kis kiegészítés:
Sikerült hozzájutnom egy wanderer katalógushoz. Leginkább menetmaró szerszámokról van benne szó. Kiadási év sajnos nincs feltünteve.
https://www.grin.com/document/457971?srsltid=AfmBOoo-zkSUmg3mNYfKv6f3RJt0H0DdkfA-uQX4GLtK77YdXzDD5z70
https://de.wikipedia.org/wiki/Wanderer-Werke
https://saechsischeschreibmaschinen.com/geschichte-der-wanderer-werke/
http://www.altes-chemnitz.de/chemnitz/wanderer.htm
https://www.iwis.com/downloads/iwis-corporate-downloads/iwis-100-years-join-us-on-a-journey-through-time.pdf
https://www.nordostkultur-muenchen.de/biographien/winklhofer.htm
Megjegyzések
Megjegyzés küldése