Mercedes Prima - 1934 #44114

 



Van a gyűjteményemben néhány Mercedes, de ez idáig még egyiken sem dolgoztam. Ez a Prima egy óragyűjtő komámé. Valószínűleg a kor szelleme szólította meg és vette magához mivel gyakorlatilag semmi köze az  írógépekhez. Mármint az embernek. A kérése csak annyi volt, hogy hozzam ki belőle azt amit tudok. Egyébként már vagy egy éve várja a sorát, de most jutottam el oda, hogy szeretnék felszabadítani némi helyet a "vendég" sarokból.



Alapvetően az Optimához hasonló úton indultam el mert nem szeretnék alkatrészeket bogarászni hozzá és végtelenbe menő munkaórákat ráfordítani. Első ránézésre a vastagon lerakódott koszréteg és a megázott táska  nem túl bizalom gerjesztő, de ha jobban megnézzük, akkor alig rozsdás és a festése is egészen szép. A króm részek is kielégítőek a matricák pedig külön figyelmet érdemelnek.




Az orsók biztosításáról ezek a kis tüskék gondoskodnak. Ezek könnyedén elhagyható portékák. Meglétük szintén arról árulkodik, hogy ez nem egy eldobott gép, sokkal inkább csak régóta lerakott és talán el is felejtett holmi.


A burkolat szerencsére könnyedén bontható. A táskához négy darab csavar rögzíti a gépet gumiágyon. Az előlapot két csavar, a keretet szintén két csavar - alól, a hátlapot pedig hat darab rögzíti. Mivel az orsóvédő lemez is látható, így azt is leszereltem a polírozás miatt. Ezt két csavar rögzíti a géptesthez, de a továbbító mechanizmust is bontani kell a kiszereléséhez. A szöghajtás rudazatán lévő orsótovábbító betét kicsit makacskodott, ezért az aliexpresses lábköröm egyengetőt is elő ellett vennem.


A burkolat után kibontottam a gumihengert. Leginkább ezért engedtem el a teljes felújítás kérdését. Deformálódott és repedezett is. Cserét igényel, ami nem egyszerű feladat, vélhetően a kishengerek is bajosak mivel nehezen fordult el a helyén.



A tipp bejött sajnos, továbbá a betűpárna is elég viharvert. A gép lecsupaszítása után már látható mi vár rám. Hogy őszinte legyek rosszabbra számítottam. A funkciók még ha nehézkesen is, de jelen állapotban is működnek. 




Későre jár már, de hétvégének megyünk. A szerkezetet illetően kompresszoros fúvatás lesz az első lépés, de azt nem illik éjjel végezni.


A burkolat elemeit illetően komoly elvárásaim vannak, bízom benne, hogy a Royalhoz hasonló eredményt tudok elérni, de a legelső lépés a krómozott alkatrészek polírozása lesz. Holnap majd két munka között megcsinálom a műhelyben.


Az elmúlt két hétben sikerült előkészülni az összeszereléshez. A gépet és a leszerelt alkatrészeket már megtakarítottam.


Az utolsó burkolat tömések még száradnak. A jövőben be kell ruháznom még két szett csipeszre, hogy haladósabbak legyenek az ilyen munkák.


A betűpárnát illetően, korábban használtam már ékszíjat, de ez esetben most nem találtam elég vékonyat, viszont az egyik fiókban ott hevert ez a szép kis tömítőgyűrű. A hossza épp csak pluszos a kelleténél. Talán lehetne picit vastagabb, de majd a beszerelés után úgy is megmutatja magát.


Az összeszerelés során mindent rendben találtam - a kis és nagyhengerek kivételével természetesen, szóval most jöjjön a végeredmény:

 













Megjegyzések