A tény maga talán nem is túl meglepő, de számomra nagy meglepetést okozott a felismerés, amikor rájöttem, hogy a Travellerek a Splendidekből készültek. Travellerek a 70-es 80-as éveket képviselik, míg a Splendidek inkább a 60-as éveket. A megjelenésük egyértelműen tükrözi koruk szellemét, szerkezetileg viszont azonos gépekről beszélhetünk. A verziószám nem azonos. Ez egyértelmű, viszont számos alkatrész csereszabatos és a funkcionális megoldások is egy elven működnek.
Az Olympia Traveller/Unis TBM gépek iszonyatosan gyakori gépek az országban. Noha használatra tökéletesen alkalmas és számos színkombinációban is megtalálhatóak, az áruk elég alacsony. Egy gyűjtő érdeklődését nem nagyon keltik fel. Ennek ellenére mégis itt sorakoznak a polcomon. Egyértelműen eleget tesz a hordozhatóság elvárásainak. Táskája műanyag, de strapabíró és remekül rögzíti a gépet is. Az utóbbi időben igyekeztem rendbe rakni őket és sikerült is már új gazdit találni némelyiknek.
A Traveller-ek mellett két Splendid is befutott az évek alatt. Az egyik egy 66 a másik pedig egy 33. A 66 egy felszereltebb modell. Funkcióit tekintve közelebb áll a Traveller-hez ezért is esett rá a választás az összehasonlításban. A modell sorozat része még a 99, de ilyet még egyelőre nem sodort elém az élet. A korai darabok a Consulokhoz hasonló bőrtáskát kaptak, később pedig a Travellerhez hasonló elven működő rápattanós műanyag tokot, amit viszont nem tartok kellően strapabírónak.
A szegmens és a betűkarok azonosak, viszont a Splendid kapott egy díszítőelemet, ami jelzi, hogy egy "ragyogó" kis koronaékszer van a birtokunkban. A 33 egyébként még nem kapott ilyet.
A kép még a felszerelése előtt készült, de a sorvezető vonalzó is azonos, éppen úgy, mint a szalagemelő szerkezet.
A csapágyazásokat szolgáló csavarok és a géptest kiöntése egyértelműen alátámasztja az állításomat. A TBM szögletesebb a sarkoknál és alacsonyabb a billentyűkaroknál, viszont terjedelemben azonos méretűek.
A sortovábbító kar és a kocsi oldalfala különböző. A Splendid 66 egy krómozott, míg a 33 színre festett. A TBM ezen a ponton birtokol még egy plusz burkolatot, ami folytatja a fő elemek mintáját.
A két gép kapott egy-egy leütés szabályozót. Működésük azonos, de a kezelőkar más kialakítású.
Az oldalon a testre szerelt közdarab amibe egy húzórugó bújik, a kocsiemeléshez tartozik. A Splendiden állítható a feszessége, ezt azonban a TBM már nem kapta meg.
A szalagtovábbító mechanizmus is egészen hasonló. A továbbítókerék rögzítése és anyaga merőben más, viszont maga az egység igen hasonló.
A kocsi oldalfalára rögzített egységek a Splendidnél belől kaptak helyet, a TBM-nél viszton kívül helyezték el és a burkolat eltakarja.
A vonalzózár karja, a kocsizár és a margójelzők csak hasonlítanak, viszont a sorvégjelző és a margók azonosak.
A húzórugó is teljesen azonosnak tűnik.
A fentebbi sorozat azt hiszem kellően alátámasztja az állításomat. Érdemes megjegyezni az információt az alkatrész utánpótlás miatt, amit én már ki is használtam!
A gépek egyéni bemutatása pedig hamarosan megtörténik ;)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése