Adler Tippa - 1967 #4779269

A három pontos Tippa 2024 júliusában került hozzám. Azért három pontos, mivel pont! kaptunk egy páros belépőt a Gyulai Várfürdőbe, az odavezető úton pont! belefutottunk egy ócskapiacba Békéscsabán, ahol pont! nem találtam semmi jót, ezért is voltam hajlandó annyit fizetni érte, amennyit nem tettem volna ha találok valami izgalmasabbat. Akárhogy is. Írógéppel távozni jó dolog még ha ilyen fiatal is. Az egészben azért boldogított, hogy Cubic betűket ír.

A napokban elcsíptem egy felhívást miszerint Cubic stílus kerestetik. Fel is vettem a kapcsolatot a firenzei Lorenzóval aki, mint kiderült gépet szeretne vásárolni egy bizonyos projekthez. Kicsit meglepődtem - valamiért azt hittem a különböző gyártók cubic stílusát szeretné összevetni és csak egy mintagépelésre van szüksége, szóval valamit nagyon félreérthettem. Nem baj. Így is jó. 


A gép remek állapotban van. A régi kenőanyag ugyan lomhává teszi a mechanizmust, de egy kis takarítással biztos vagyok benne, hogy sok boldogságot fog szerezni új tulajának.


Egyszerű felépítésű gép. Eszembe juttatja az Antares Compact-ot. Nem azonos, de nagyon hasonló. Az Antares projekt a színváltón úszott el úgy fél éve. Azóta már 2 gépet is szereztem szóval az is csak rám vár... 
Mára ennyi, holnap kezdődhet a takarítás. Továbbra sem látok semmi szörnyűséget. Néhány burkolat csavar hiányzik és az egyik kocsirögzítő csavar sem gyári, de ezeket könnyedén orvosoljuk majd.

2024. Szeptember 9.
.
.
.

A kocsiemelő fülek csuklópontja idegen csavart kapott, aminek a válla túl apró átmérőjű, így a görgő - amin mozdul a kocsi - lóg a csavaron. Holnap majd készítek neki egy betétet. Szerencsére letudom másolni a méreteket az érintetlen oldalról, így nem kellett sokat gondolkodni.

Az alkatrészek sorrendjéről pedig egy korábbi munka fotói biztosítanak megnyugvást.

Elég későre jár, de még a kocsit azért eltakarítottam. Na nem mintha túl nagy munka lett volna. Éppen annyi olajat és öreg zsírt találtam amennyire szerintem is szükség van. Egyesek szárazon adnak át gépeket. A vélemények megoszlanak, de én úgy gondolom, hogy a mozgó alkatrészeknek a kenése szükséges dolog, még akkor is ha a kenőanyagok idővel elveszítik pozitív tulajdonságaikat. Erre példa ez a gép is. Néhány egység nehezen mozog mivel az olaj elhasználódott. Gyanta szerű bevonatot képez, de cserébe nem rozsdás semmi. A régi kenőanyagot alkohollal takarítom és ismét felviszek egy adagot - újra szépen mozog minden. Ezt hívják karbantartásnak és igen. Ezeknek a gépeknek szüksége van erre. Egy csepp olaj - abból is csak egy apró a megfeleő helyre. A hozzáférhető helyeken olajzótűt használok, az eldugottaknál pedig fecskendőt. Nem szabad túlzásba vinni, sőt! ha véletlenül elszórok egy cseppet azt is feltakarítom. Csak annyi olajat használok ami bekúszik a mozgó-forgó alkatrészekhez. Gyakran nem is látszik kívülről.

A csengővel volt még egy pici gond. Az ütő nem érte el a harangot. Pici állítás és szépen, diszkréten jelzi is a sor végét.



2024.09.12.
.
.
.

Végül elvetettem a betétezés ötletét. Jópár alkatrészgépem van, de jelen esetben nem tudom hol találnám a megfelelő csavart és a potenciális gépeket nem szívesen bontanám atomjaira. 
Van egy elfeledett elektromechanikus Daro 202-esem. Nagy, nehéz, elektromos és a kutyának sem kell. A kocsit már rásóztam Alexander komámra a többije pedig arra vár, hogy elbontsam. De milyen jó, hogy nem tettem! (Mondjuk a csavarokat akkor is kibányásztam volna). Találtam egy szimpla vállasat, megfelelő átmérővel. Kellett esztergálni hozzá egy futert és alakítani egy kicsit rajta, de szerencsére kiadott minden méretet. Ez is kész!


Hasznosan telt a délután, eltakarítottam az összes alkatrészt. A következő etap már az összeszerelés fázisa lesz. Mostanában olyan nyögvenyelős munkáim voltak... Kész felüdülés ez a gördülékeny projekt. Átmostam minden részét
 A szalagtovábbító és a szegmens különös figyelmet igényelt, de ez is gyorsan kitisztult. A mozgó alkatrészek olajozva, a műanyagok szilikonnal áttörölve, a gumi alkatrészek pedig gumiápolóban áznak.

2024.09.13.
.
.
.

Reggel még munka előtt elvégeztem a próbagépelést. Találtam néhány beállítási problémát, amit munka után orvosoltam is.

A nyíllal jelölt részbe (ami a csengőt működteti) megakadt a kocsi körrel jelölt záró pozíciójáért felelős ütközője. Egy kis módosítás után a négyzettel jelölt résznél akadt meg pontosan úgy, ahogy azt kell is.


A szalagemelő túl alacsonyan emelt. Ezt itt szabályoztam.


Ezeket tesztelve jöhet a kész produktum:













Ismét felveszem a kapcsolatot Lorenzóval, utána pedig indulhat is a gép Firenzébe, hogy a családi fotóalbum szakszerűen legyen felcímkézve!!
2024.09.17.

Megjegyzések